söndag 13 juni 2010

Det blir du och jag som får betala

Skattebetalarnas förening har i en nyligen presenterad rapport stuckit håll på myten att det är de "rika" som har gynnats mest av alliansens politik. De konstaterar till exempel att:

– Bara 1,3 procent av jobbskatteavdraget har gått till personer med miljoninkomster. Resterande 98,7 procent har gått till resten av löntagarna.

Saken är ju den, att de höginkomsttagare som Socialdemokraterna ständigt talar om, är så få att det i statsbudgeten knappast blir några pengar att tala om.

”Miljonärerna” är till antalet ungefär 1,6 procent av dem som jobbar heltid. De tjänar 4 procent av förvärvsinkomsterna och betalar 8 procent av alla direkta skatter på individer.

Skulle alla ”miljonärernas” förvärvsinkomster rent teoretiskt konfiskeras helt räcker pengarna bara till att driva offentliga sektorn en och en halv vecka extra.

Att som sossarna då hävda att de "rika" ska betala mer till välfärden är således en lögn. Sossarna behöver få in långt mycket mer pengar än vad den tionde decilen kan levera... om de vill bekosta sina förslag vill säga.

Den enda slutsats som kan dras av det är att det är du och jag som kommer få betala för oppositionens bidragslinje om olyckan skulle vara framme den 19 september. Som tur är så verkar det som att opinionsvinden blåser åt rätt håll igen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Intressanta siffror, hade inte dem. Däremot har jag själv räknat ut att dessa tio procent som tjänar över 40,000 i månaden står för halva inkomstskatten i intervallet 20-64 år.

Unknown sa...

Spännande, det kan jag tänka mig stämmer. Tack för info!