torsdag 22 maj 2008

Grundlagsutredningen

Det har varit mycket snack om grundlagsutredningen de senaste dagarna, mycket på grund av den här debattartikeln. Det är mycket glädjande att se att allianspartierna har med sig miljöpartiet i de allra viktigaste frågorna i ämnet.

Utöver snacket i tidningarna så höll Liberala klubben (som jag inte är medlem i) ett seminarium i går kväll, om just vad som behövs göras för att vi ska få en liberal konstitution. Det var Ann-Marie Pålsson (som jag skrivit om här) som inititerat seminariet och hon, tillsammans med Maria Rankka (Timbro) och Nils Karlsson (Ratio) gav sin syn på vad som behöver förändras.

Jag håller med om det mesta, både i Pålssons debattartikel och i von Sydows (m.fl). Jag har dock fortfarande svårt att förstå varför man vurmar så för fler folkomröstningar. Antingen har vi ett parlamentariskt system där folkvalda beslutar, eller så har vi det inte. Jag tror att halvmesyrer hotar att leda till stegrande offentliga utgifter på samma sätt som de gjort i bland annat Kalifornien. Där är budgeten redan uppbokad för flera år framöver på grund av bindande folkomröstningar, och så vill inte jag ha det.

Inga kommentarer: