måndag 29 juni 2009

"Humanisterna" får svar på tal


Humanisterna håller för närvarande högt tonläge i debatten. Som tur är så finns det åtminstone några som försöker ge dem svar på tal.

I övrigt rekommenderar jag denna ledare som publicerades i UNT för ett par veckor sedan. UNT lyfter verkligen fram problemet med Humanisternas argumentation då UNT pekar på att det är staten som ska vara sekulär, inte samhället... eftersom ett fritt samhälle aldrig kan vara helt sekulärt då det alltid kommer att befolkas av människor med religiös tro, oavsett var Christer Sturmark tycker om den saken.

2 kommentarer:

Unknown sa...

På vilket sätt tycker du att Humanisterna i sak har fel, på vilket sätt tycker du att deras tonläge är ett problem? Jag tycker det verkar som att de flesta som replikerar på deras debattinlägg koncentrerar sig på att smutskasta Humanisterna och deras inställning istället för att bemöta sakfrågorna. Tycker du att världen är sekulär och att Humanisterna inte behövs? Tycker du att det är provocerande med sekularism? Tycker du att religion inte bör kritiseras?

Jag har ingenstans sett att Humanisterna står för åsikten att man inte skall få ha en privat religiös identitet. Jag har ingenstans sett att Humanisterna vill begränsa religionsfriheten (som också fungerar åt andra hållet och skyddar allas rättighet att ha en privat religiös tro) eller yttrandefriheten. Kan du komma med sakliga argument, istället för att diffust kritisera Humanisterna för att hålla ett dåligt tonläge?

Sedan kan man ju även diskutera den där replikartikeln som du tyckte att det var tur att de skrev, vore jag kristen skulle jag snarare känna mig förnärmad över den...

Unknown sa...

Jag tycker att humanisterna har fel i sak eftersom de argumenterar för att samhället bör vara sekulärt. Något som är omöjligt så länge det befolkas av människor med olika former av trosuppfattningar. Så länge man inte vill förbjuda människor att yttra dessa trosuppfattningar, så kan inte heller samhället vara helt sekulärt (för att inte nämna att hela vår kultur och moraluppfattning står på kristen grund).

Däremot ska staten vara sekulär och neutral i trosfrågor. En skillnad som humanisterna inte verkar klara av att göra. Samhället och staten är inte samma sak.

Sen kan man även tillägga att kampanjen gudfinnsnoginte är osaklig och tendentiös. Det borde räcka att gå in och göra testet och svara jakande på ett antal frågor för att förstå det.