onsdag 18 september 2013

Att bygga ett lag

I går var det riksmötets öppnande i riksdagen. Som brukligt är startar riksdagsåret med Kungens högtidliga öppnande samt statsministerns regeringsförklaring. När det gäller det sistnämnda så kan inte ens jag, som trots allt arbetar med politik, uppbåda intresse för att analysera vad som sades.

Vad som var intressant i går var dock de förändringar som statsministern aviserade avseende två statsrådsposter. Regeringsombildningar har uppenbarligen inte legat Fredrik Reinfeldt varmt om hjärtat. Små förändringar har gjorts sedan 2006, och då främst i samband med avgångar.

Och även om jag förstår vikten av stabilitet så ser jag även fördelar med att faktiskt låta statsråd byta ansvarsområden emellanåt, alternativt entlediga dem. Man måste inte bli Göran Persson bara för det.

Nu blir i alla fall Elisabeth Svantesson ny arbetsmarknadsminister och det är mycket glädjande. Få är så kompetenta som Elisabeth och jag kan inte tänka mig någon mer lämpad för uppdraget. Som ordförande i utskottet har hon visat att hon har gedigna sakkunskaper i området och att hon har förmåga att framföra dem på ett tydligt och bra sätt.

Jag ser fram emot att se vad hon hinner göra inom sitt område. Det är trots allt bara ett år kvartal valet. Det torde inte komma några stora reformförslag under den tiden.

DN, SvD.

1 kommentar:

Stefan Spets Arleij sa...

Nej, de kommer ändå inte att kunna förstöra landet mer, eftersom de ryker i valet så det skriker.