torsdag 9 juli 2009

Arbetsförmedlingen följer inte reglerna


I dag har Hanne Kjöller skrivit en klockren analys av Riksrevisionens rapport om omställningskraven i arbetslöshetsförsäkringen. Att människor ser A-kassan som en livslång försörjningsmöjlighet, i stället för den omställningsförsäkring som den faktiskt är tycker jag är mycket beklämmande. Jag hade dock inte kunnat föreställa mig att det faktiskt låg så illa till med förväntningarna på a-kassan, samt efterlevandet av Arbetsförmedlingens regler som rapporten nu gör gällande.

Det stora problem som jag ser är att den arbetslöse inte innebär någon kostnad för Arbetsförmedlingen, A-kassan kommer ju någon annanstans ifrån. Om en persons arbetslöshet i stället blev kännbar för Arbetsförmedlingen direkt så skulle det också finnas helt andra incitament till att hjälpa den arbetslöse till ett nytt jobb. Jag undrar hur man utformar det på bästa sätt?

Inga kommentarer: