torsdag 3 september 2009

Äntligen! (Förbifart Stockholm)

Som boendes söder om Stockholm, med syskon och kusiner boendes norr om stan, så är beslutet (SR, DN, DN, SvD) att förbifart Stockholm äntligen får klartecken ytterst välkommet. Med en sträckning från Skärholmen till Häggvik kommer mängder med resor bli både snabbare och kortare. Och alla som kommer söderifrån med riktning norrut kommer att slippa åka in till Stockholm.

Självklart så är miljöpartiet och andra klimatalarmister mot, men det största misstag de gör är att förutsätta att de bilar som kommer att trafikera förbifarten (när den blir klar om 11 år) kommer vara av samma typ som av i dag. Utvecklingen går ju mot mer bränslesnåla bilar, samt bilar som drivs av alternativa drivmedel. Att utgå ifrån att bilarna 2020 fortfarande kommer att avge lika mycket avgaser som i dag är därför (med stor sannolikhet) ett felaktigt antagande.

Dessutom kommer förbifarten att förkorta många resor, göra att trafiken flyter bättre genom Stockholm samt sänka bränsleförbrukningen för alla som ska åka förbi Stockholm. Det kommer således att bli himla bra!

3 kommentarer:

Unknown sa...

Och Kameler kramar vi! Nej, saker och ting blir inte som man vill bara för att man vill det. Någon minskad trafik centralt är inte att vänta ens enligt Vägverket. Inte heller några klimatutsläppsminskningar.

Men det spelar förstås ingen roll om man struntar i vetenskapen på området, vilket man antagligen gör om man kallar MP för klimatalarmister.

Ingvar Sundén sa...

Men 27 miljarder för 2 mil motorväg? 1,3 miljoner för en meter! Eller: Skulle det gå att få en miljon stockholmare att bidra med 27000 kronor var för detta projekt?

Anonym sa...

Om just denna väg - 'Förbifart Stockholm' - är bra eller ej, kan jag ej uttala mig tvärsäkert om. Däremot är jag helt och hållet för större infrastrukturella satsningar rent generellt.

I enlighet med detta skulle jag vilja ha en rejäl upprustning och utbyggnad av landets järnvägar, och riktiga snabbtåg som går mellan 300 km/h och uppåt 500 km/h.
Det senare vore även maximalt miljövänligt.

Mvh