måndag 28 januari 2008

Mana

I fredags beslutade tyvärr Kulturrådet att bevilja tidsskriften Mana's ansökan om 225 000 kr till produktionsstöd. Vad som hade varit mer rimligt hade varit att avslå den, samt alla andra politiska tidsskrifters ansökningar om detsamma.

Om jag vill nå ut med mitt budskap så är det upp till mig att presentera det på ett sådant sätt att människor blir intresserade av att ta del av vad jag har att säga. Varför skulle jag begära av det allmänna att bidra till min egen produktion av mina åsikter. Är folk intresserade så köper de antagligen (eller på annat sätt tar del av) det jag producerar.

Det är inte rimligt att skattepengar går till produktion av politiska tidskrifter (eller andra tidningar för den delen). Och det är definitivt inte ett angrepp på yttrandefriheten att tycka så. Om man inte lyckas prångla ut sina idéer och tankar utan produktionsstöd så beror det med största sannolikhet på att inte tillräckligt många människor är intresserade. Lev med det, eller lägg ner.

Läs mer om Tommy Hanssons tankar om det hela här. Tommy är redaktör för den borgerliga tidskriften Contra (som inte mottar produktionsstöd).

Inga kommentarer: