måndag 11 februari 2008

IOGT-NTO och Åke Green

Jag vet att det börjar vara gamla nyheter nu men jag känner ändå att jag vill kommentera det faktum att IOGT-NTO uteslutit Åke Green. Man gör det under förevändningen att Greens åsikter om homosexuella inte är förenliga med organisationens grundsyn. Och jag som trodde att IOGT-NTO var en nykterhetsorganisation...

Jag kan förstå att man inte tycker att Åke Greens uttalande var smakfullt eller ens trevligt. Men ingenstans har Green uttalat sig mot alla människors lika värde. IOGT-NTO:s agerande är därför både märkligt och ett skott i foten. Enligt tidningen Dagen har IOGT-NTO förlorat ca 1000 medlemmar sedan Greens uteslutning, troligtvis främst pingtsvänner som känner sig utestängda av organisations agerande.

IOGT-NTO har ökat sitt medlemsantal med ca 20000 personer de senaste åren. En stor del av dessa är muslimer, en grupp som man aktivt har velat värva eftersom de av hävd redan är nykterister. Vad dessa anser om homosexualitet har man nog emellertid inte tänkt över så noga. Om många frikyrkliga nu går ur, vad säger att muslimerna inte också gör det?

Som jag ser det så behöver IOGT-NTO tänka över sitt agerande och på något sätt mota Olle i grind, annars kommer medlemsraset bli mer än märkbart.

Läs mer om vad som hänt här:

http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=668&Itemid=34
http://sr.se/cgi-bin/uppland/nyheter/artikel.asp?Artikel=1872872
http://www.sandaren.com/se/medlemsras_fran_iogt-nto_efter_ake_greens_uteslutning_0_4246.news.aspx

Inga kommentarer: