onsdag 13 mars 2013

Välmenande förmynderi

"Vi är inte ute efter att förbjuda annan tobak än den som röks. Vår artikel är inte avsedd att vara ett inlägg i snusdebatten – vi är inga snusvänner, men vi vill inte inskränka integriteten mer än absolut nödvändigt."

Det skriver ett antal personer på DN-debatt i dag, och jag antar att de själva anser att de därmed bör betraktas som storsinta och generösa.

Att ett totalförbud mot tobaksrökning vore en grov inskränkning i människors självbestämmande är dock bara förnamnet. Jag skulle själv aldrig få för mig att röka, men att helt förvägra andra rätten att över huvudtaget välja, det skulle jag heller aldrig få för mig.

1 kommentar:

Nu vill man förbjuda tobak | Pinglans Tankar - den ej politiskt korrekta bloggen sa...

[...] http://wp-blogg.nyheter24.se/martin-edgelius/2013/03/13/valmenande-formynderi/ [...]