torsdag 18 april 2013

Reformera arvslagstiftningen

"Även ur ett mer generellt perspektiv kan man fundera över om det inte borde stå var och en fritt att förfoga över sina tillgångar, inte bara under livstiden utan också efter livets slut. Är det verkligen rimligt att vuxna barn har rätt att kräva att få ärva sina föräldrar?"

Det skriver familjerättsjuristen Susanne Forsman på Brännpunkt i dag. Och hon har så klart helt rätt i det.

Jag personligen tycker att det var oturligt att frågan om laglottens vara försvann ur Centerpartiets idéprogram. Jag hade gärna sett att det fanns en kraft som verkade för dess reformering.

Jag ser framför mig ett system där avsaknad av testamente gör att reglerna om laglott träder in, men att alla har full förfoganderätt över sina tillgångar genom testamente, om man så vill.

Då tror jag att många av de situationer som Susanne Forsman redogör för i sin debattartikel skulle lösa sig av sig själva, utan inblandning av ytterligare regelverk.

Inga kommentarer: