tisdag 12 februari 2013

och däremellan kommer fastan

I dag fylls alla tidningar av tester och betygsättning. Vem som gör den bästa semlan är viktigt, särskilt i en mindre stad som den jag bor i. Och jag kommer garanterat att äta (minst) en semla i dag. Det blir dock inte den/de första i år. Snarare gör nog dagen att jag passerar halva dussinet.

Att man bara kan äta semlor i dag är nämligen en vanligt förekommande villfarelse (även om det kanske ursprungligen var så på grund av ekonomiska skäl). Eller att fettisdagen skulle vara den dag då man kan börja äta dem. I stället är det ju nu som fastan inleds.

Från och med i morgon och 40 dagar framåt förväntas kristna världen över att försaka något, till minne av Jesu frestelse.

I protestantisk teologi har emellertid traditionen kring fastan fallit bort. Något som kan tänkas vara orsaken till att vi har lite svårt för när och under vilka omständigheter det är "ok" att äta semlor.

I år har jag tänkt att jag ska låta bli att äta godis och sötsaker under fastan. Det är dels för min egen skull (eftersom jag äter för mycket av de varorna) och dels för att faktiskt högtidlighålla en kristen tradition som annars lätt glöms bort i Sverige. Vi får se hur det går.

2 kommentarer:

Maria sa...

Fast fastlagsbullar ska egentligen ätas i fastlagen innan fastan inleds. Man åt ordentligt sista dagen i fastlagen och fr o m askonsdagen var det slut på allt smarrigt. Jämför t ex med de friterade fyllda bullarna som bayrarna frossar i under fastlagen - fasching - karnevalen. På måndag och tisdag finns det särskilt läckra varianter och på onsdagen är det slut med det roliga. Okej, då, numera håller man sig inte så noga till katolska kyrkans regler, och då kan ju vi svenskar också få äta fastlagsbullar hela fastan.

martin-edgelius sa...

Ja, jag skriver ju uttryckligen att fettisdagen är sista dagen innan fastan och att man äter semlor fram till dess men inte efter.