onsdag 16 maj 2012

Folknykterhet till vilket pris som helst

Just nu pågår något som kallas Folknykterhetens vecka. Det är primärt IOGT-NTO som uppmärksammar den även om jag gissar att de andra nykterhetsförbunden också gör det. De torde i alla fall uppmärksamma morgondagen eftersom Folknykterhetens dag brukar "firas" på Kristi himmelsfärds dag.

IOGT:s tema för veckan går under rubriken "Fest för alla". Ett lovvärt initiativ om vikten och behovet av alkoholfria mötesplatser. Tyvärr går argumenten och kraven i samma hjulspår som de brukar. Bland annat vill man förbjuda alkoholservering på idrottsevenemang (eller skapa alkoholfria zoner på arenor som de själva uttrycker det).

Tidigare år har man bland annat ställt krav på att idrotten inte ska samarbeta med alkoholindustrin. Tittar man dessutom på vad IOGT ställer krav på övriga veckor på året så framträder en organisation som inte verkar ha några andra visioner än att allt som man inte tycker om ska förbjudas.

Och missförstå mig rätt; jag är själv nykterist och har så varit i snart 18 år. Jag tycker inte heller om alkohol (eller andra droger) och jag skulle helst se att människor inte ville nyttja dem. Jag tror dock inte att förbud är ett vare sig särskilt attraktivt, eller ett möjligt, tillvägagångssätt om målet är att människor ska dricka mindre alkohol.

Jag har skrivit om den här frågan tidigare och tänker inte trötta er med ytterligare ett långt inlägg om saken. Kortfattat kan man dock säga att den som oftast och högst skriker efter ny lagstiftning, faktiskt inte vinner.

Nyheter: SMP.

Inga kommentarer: