söndag 19 augusti 2012

Sammanfattning vecka 33

Veckan började med en kommentar till de nordiska SSU-ledarna, fortsatte med ett kort inlägg om en ny bok om den amerikanska högern för att avslutas med ett inlägg om skattemoral. I alla fall när det gäller mitt eget skrivande.

Annat som har varit intressant att läsa under veckan har bland annat innefattat en påminnelse om att staten inte har några egna pengar, en essä om den amerikanska högern och hur dess olika fraktioner samarbetar, en lista över republikanska rockstjärnor, ett ledarstick angående neokonservatism vs. konservatism samt en liten praktisk lista för att bättre förstå media.

4 kommentarer:

Mats Carlsson (@LilleMats) sa...

Om NeoCons, jag vet inte så mycket, men borde du inte nämnt historiskt om att på 50-talet i USA så var NeoCons till skillnad från Paleo-Cons mer för aktiv säkerhetspolitik, lite större större stat och drivande för att få bort segregation?

martin-edgelius sa...

Nu var det ju inte jag som skrivit artikeln som jag länkade till, utan Mattias som vikarierat som ledarskribent på NT i sommar. Men det kan säkert stämma, jag är inte tillräckligt insatt. Vi får se om jag är något klokare efter att ha läst Martin Gelins bok.

Mats Carlsson (@LilleMats) sa...

Ojdå :$, det gäller att läsa ordentligt. Dock ger du ett intryck av någon som ger många järn i elden :-).

Som sagt NeoCon av idag är mest en säkerhetspolitisk doktrin, medan denna, bland många andra frågor, ursprungligen kanske var en reaktion på paleo-konservativ isolationism.

martin-edgelius sa...

En hel del hinner jag med men att vara ledarskribent vid sidan av det vanliga jobbet är inte en sådan sak :)

Din analys låter för övrigt, spontant, som en ganska rimlig en.