fredag 26 november 2010

Informationsplikt borde vara en självklarhet pt. II

Jag har skrivit om det tidigare men nu är det tydligen aktuellt igen. Ett antal personer vill nämligen återigen avskaffa informationsplikten för HIV-postiva, och de saluför detta på DN-debatt i dag.

Som jag skrev förra gången frågan var på tal så måste det vara upp till kontrahenten att avgöra om han eller hon är villig att ta den risk som det innebär att ligga med någon som är HIV-positiv. Det spelar ingen roll om det i dagsläget går att leva med HIV, eller om smittorisken är liten.

Den tilltänkta sexpartnern har rätt att veta vad den ger sig in i.

HP, SK, Ekot, ER.

Läs även andra bloggares åsikter om , .

1 kommentar:

Anonym sa...

Martin m fl;

"Jag har skrivit om det tidigare men nu är det tydligen aktuellt igen. Ett antal personer vill nämligen återigen avskaffa informationsplikten för HIV-postiva, och de saluför detta på DN-debatt i dag...."

Det är synd att inte författarna till DN-artikeln satte ut sin ev ideologiska tillhörighet inom parentes efter sina respektive namn. I mitt smått fördomsfulla sinne, tror jag att det då hade stått "(liberal)" efter namnen.

Jag kan dock ha helt fel.

Mvh