lördag 14 maj 2011

Eget ansvar

Ni som återkommande läser den här bloggen vet att min musiksmak ligger lite utanför mittfåran, både för konservativa och för människor i allmänhet. Sedan tidig tonår lyssnar jag nästan uteslutande på en musikgenre som kallas för hardcore. Genren är i sig påfallande vänsterinriktad, särskilt i Sverige. Jag kan dock leva med det. Särskilt då merparten av de band jag föredrar inte är särskilt politiska.

Vissa är det dock, men trots det så finns mängder av texter som, åtminstone i mina ögon, återger en borgerlig världsbild. Kanske beror det på att utgångspunkten och grundsynen är något annorlunda i USA, där de flesta av banden kommer ifrån.

Ett av mina favoritband är Ignite. De beskrivs ofta som ett politiskt medvetet band (vilket brukar betyda vänster). Jag har dock tänkt att jag ska lägga upp några av deras texter här de närmaste dagarna. Texter som i mina ögon svårligen kan beskrivas som vänster. Vi börjar med låten Epidemic (som tyvärr inte finns på Spotify).

Ignite - Epidemic
in these days there's no such thing as random violence
it's deliberate and premeditated, ignorance in your way
you're accountable for your own actions, life is the path you take
the uncaring and loss of respect leads to agony

life is sacred
tread softly in your ways
there's an epidemic
in these days

in one's own life not all bad doings go unrepaid
a life of crime brings upon you many unhappy days
you're at fault for your own actions, life is a path you take
the uncaring and loss of resepct leads to agony

life is sacred
tread softly in your ways
there's an epidemic
in these days

you are responsible for
your own actions in this life
whatever roads you travel
will lead you to where you are right now

Läs även andra bloggares åsikter om , , , .

Inga kommentarer: