måndag 23 maj 2011

Framtida fördelning av kostnader

DN fortsätter skriva om utvecklingen inom svensk vård och omsorg. I dagens artiklar dag ligger fokusekonomi och kostnader. Frågor som DN anser att politiker duckar för.

Jag håller dock inte med. Välfärdens framtida finansiering har varit flitigt debatterad de senaste åren. Ofta kopplat till den förväntade utgiftsökning som man tror sig se inom äldreomsorgen i framtiden, men även debatten om till exempel utformningen av A-kassa och socialförsäkring är ju sprungen ur kostnadsmässiga frågeställningar.

Borgkommissionen är en del av den här debatten (jag skrev om den förra sommaren) och DN har berört den tidigare i sin artikelserie.

Jag är således övertygad om att frågan finns med hela tiden. Jag skulle till och med drista mig till att säga att så gott som alla politiker i Sverige brottas med frågan. Det är därför vi hela tiden gör vårt bästa för att kontinuerligt utveckla det svenska samhället.

Om man ska fundera på några tillvägagångssätt för att stävja kostnadsökningar framöver så skulle de kunna se ut så här (utan inbördes rangordning);

Effektiviseringar. Omdisponeringar inom de offentliga budgetarna. Höjda egenavgifter. Utbyggda vårdvalssystem.

Det är åtminstone vad jag kommer på så här på rak arm.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , .

Inga kommentarer: