söndag 8 maj 2011

Borgerligheten får inte bli mätt

Under den partiella medieskugga jag befann mig i under Sverigemötet så lyckades jag missa att Thomas Idergard, Markus Uvell och Lars Tobisson via DN-debatt efterfrågade en bredare borgerlig idédebatt.

Jag håller så klart med. Jag har trots allt deltagit i den själv (här, här, här och här bland annat). Eller rättare sagt; jag deltar i den hela tiden via den här bloggen. Tycker jag själv i alla fall.

Borgerligheten får absolut inte bli mätt, vilket både DN och SvD varnar för i dag. Vi måste fortsätta agera gentemot det som vi anser vara otillräckligt eller icke önskvärt. Samtidigt som vi tydligt pläderar för vad vi vill se i stället, alternativt vill bevara.

Med anledning av första maj skrev jag om hur socialdemokraternas långa maktinnehav konstant kombinerats med en förmåga att kontinuerligt stå i opposition. Mot sig själva och mot omvärden. Alliansen - och Moderaterna - måste lära sig att göra samma sak.

Men, det krävs även att en bredare borgerlighet deltar i debatten. Det är därför viktigt att Timbro ger sig in i leken på allvar med sin Idékommission, men det behövs mer. Borgerliga ledasidor, SNB, Captus, alla måste bli bättre på att utmana och komma med nya idéer.

Så klart vore det även önskvärt med någon form av konservativ tankesmedja men så länge det inte finns så får vi som är konservativa delta i det offentliga samtalet på annat sätt.

Vad vill vi, vart vill vi, hur ska det går till? Det här är frågor som den samlade borgerligheten bör diskutera. Inte nödvändigtvis för att vara överens. Men åtminstone för att ha ett hum om hur den borgerliga politiken bör se ut framöver.

KB, SyD, S, GP, B.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , .

Inga kommentarer: