torsdag 13 januari 2011

Lärande och betyg

Något oväntat, men ändå glädjande så klart, så visar det sig i dag att DN:s ledarsida inte understödjer förslaget om att elever ska få rätt att överklaga sina betyg. Det trodde jag faktiskt inte. Skönt att man kan få känna sig lite överraskad i bland.

Jag tror inte heller att det är en bra idé. Främst för att det riskerar att skapa en byråkrati som jag inte tror att någon önskar våra högstadie- och gymnasielärare. Det riskerar även att flytta fokus i lärandet och betygsättandet. Från en sammanvägd bild av elevens kunskap till det som endast går att mäta.

Betygsättande är inte vilken myndighetsutövning som helst. Det rör inte människors ekonomi eller leverne i övrigt (vilket merparten av all annan myndighetsutövning gör) utan ska ses som en fingervisning om vilka kunskaper en elev tillskansat sig.

Ett system där elever kan sätta i system att överklaga sina slutbetyg riskerar att skapa mer arbete än vad de eventuellt positiva effekterna motiverar. För att inte tala om att det undergräver lärarens auktoritet och tolkningsföreträde i klassrummet.

Bättre vore, som Mattias Lundbäck föreslår, att återinföra studentexamen.

DN1, DN2, DN3, Exp, SvD1, SvD2, D, SVT, PB, ML, ES, E, EA.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , .

Inga kommentarer: