måndag 17 januari 2011

Värdet av opinionsundersökningar

Under helgen presenterades ännu en mätning som visade att stödet för Moderaterna ökar och att stödet för Socialdemokraterna minskar.

Vilket ju så klart är roligt.

Jag har dock fortfarande svårt att se nyttan av alla dessa opinionsundersökningar som kommer stup i kvarten. Jag tror ju inte att gemene man är särskilt intresserad under ett år utan val.

Det är således bara partierna själva som tar till sig av informationen och stoppar in den i excelark så att staplarna över tidsmässig utveckling växer.

Och det kan väl vara värdefull information i och för sig. Det handlar ju om vad man gör med den.

Men mätningarna får dock aldrig, i mina ögon, ta överhanden och styra allt man gör. Populism är nämligen aldrig charmigt.

Ett allt för ensidigt fokuserande på opinionsundersökningar tenderar dock att leda till utspelspolitik. Och jag inte att det ska vara det som driver den politiska utvecklingen framåt.

Idédebatten behöver således fortsätta, oavsett opinionsundersökningarnas resultat.

SvD1, SvD2, DN.
PA, AE, PB, PA, TM, DE, ER.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , .

1 kommentar:

Mattias sa...

Det är en ädel konst att balansera mellan populism och att helt enkelt ha "stora öron". Men det handlar så klart om syftet man har också.

Spontant är jag också mycket skeptisk mot opinionsundersökningar i sådana här tider, när debatten borde handla om att mejsla ut en trovärdig politik och inte om precis vad folk tycker den ena och den andra månaden. Man riskerar att börja jaga spöken på det viset.