Zaremba har verkligen gjort en stor gärning med sina två DN-artiklar om den svenska skolan (här och här). Han pekar med all tydlighet på ett skolväsende som i vissa delar befinner sig i fritt fall där lärare inte får vara lärare, elever inte får vara elever och undervisning inte längre får vara undervisning.
Pedagogik i svensk skola handlar inte längre om kunskapsförmedling utan om någon form av diffus förvaring med "kunskapsinhämtning" på schemat. Ett fenomen ivrigt påhejat av diverse övervintrade pedagoger vars största skräck verkar vara katederundervisning.
Lösningen är dock inte, som vissa tror, att svensk skola måste återförstatligas. Lösningen ligger mycket närmare (och pekas ut av DN på ledarplats i dag); låt lärare vara lärare.
AT.
Läs även andra bloggares åsikter om skola, politik, utbildning, sverige.
1 kommentar:
Det kan dock vara så, på sina håll, att för att lärare ska få vara lärare behöver de ansvariga bytas ut. Inte bara politiker, utan en och annan politisk tillsatt rektor. Somliga kommuner fixar inte att ta ansvar för skolan, helt enkelt.
Skicka en kommentar