...Och det är inget som rättas upp över en natt. Inte ens på fyra år. Jan Björklund har således rätt när han säger att svensk skolpolitik är en atlantångare som fortfarande håller på att drivas mot rätt kurs.
Den utveckling som den senaste PISA-mätningen ger vid handen är ett resultat av den skolpolitik som förts sedan 80-talet (eller 68 om man så vill). Två faktorer som borde lyftas fram är att utvecklingen mot allt mer eget arbete accelererade under 90-talet (vilket få elever trots allt klarar av), och att lärarutbildningen fortsatt är katastrofal och har så varit under lång tid (tro mig, jag har gått på den).
Ny skolplan och en ny lärarutbildning, och ett större fokus på kunskap (till skillnad från informationsinhämtning) måste stå i fokus i skolpolitiken framöver.
Kalle Bäck på KSF-bloggen sätter fingret på vad som måste bli bättre:
Vi kommer inte att få bukt med dessa problem över en natt. Många steg i rätt riktning har dock tagits. En ny läroplan håller på att sjösättas, en ny lärarutbildning likaså, elevernas rätt till lärarledd undervisning understryks och tydligare kunskapskontroller i form av tidigare betyg håller på att införas. Alliansen håller på att städa upp efter den misslyckade (s)kolpolitiken.
Exp1, SvD, KSF, Exp2, LE, SV, DN1, DN2, SydS, DI, LB, KP.
Läs även andra bloggares åsikter om skola, politik.
3 kommentarer:
Dumheter. Björklunds femtriotalsidéer är helt i strid med all forskningh. Borgarnas vetenskapsförakt och populism kommer att leda till en fortsatt nedgång i skolan. Att det dock alltid kommer att vara sossarnas fel egentligen, ja det kan vi nog vara säkra på.
Sveriges skola var bättre på 50-talet och 60-talet än den är nu. Resultaten var bättre och lärarna mycket bättre.
För dem som gick i skolan var den också bättre på 50-talet än på 60-talet.
En lärare på 60-talet tjänade tre gånger så mycket som en industriarbetare, dubbelt så mycket som en polis.
Jag har undervisat blivande lärare och sett hur låg-kvalificerade de är. 1995 kunde man inte fylla platserna på naturlärare i Uppsala utan att tumma på kravet om minst 3:a i kärnämnena. Sedan dess har det blivit ännu sämre resultat.
Så höj gärna lärarlönerna, men inte för så många av den nuvarande kåren.
Om man istället för att titta på detaljer tittar från ovan så ser man att den sk "vetenskapen" som appliceras på läraryrket helt misslyckats. För att summera, i Sverige får skolan betyget "Icke godkänd". I Finland får den "Mycket väl godkänd".
Så, den första saken att göra borde vara att anamma det finska systemet fullt ut, hämta hit några tusen finnar. Skicka svenskar till Finland för att utbildas (fast kommer de in?). När man provat detta under säg fem år, kan man börja utvärdera för att se om det är något som passar finnar men inte svenka barn. Vad det nu skulle vara.
Och för guds skull, blanda inte in de som är ansvariga för kuggningen av det svenska skolsystemet, dvs de som undervisar på lärarhögskolan. Många av dem kan säkert fortbildas, men de första åren bör de inte sättas på ledande poster.
Purpendicular: bra inlägg!
Skicka en kommentar