torsdag 16 december 2010

Fridolin vill ta över

Dagens minst oväntade nyhet, publicerad på Expressens debattsida, är att Gustav Fridolin vill ta över som (manligt) språkrör för Miljöpartier efter Peter Eriksson. Gustavs resa genom den politiska världen har nog aldrig syftat till något annat än att aspirera på just den posten, därav den uteblivna chocken från min sida.

Att välja Gustav kommer dock leda till en radikalisering av Miljöpartiet. Peter Eriksson, och i viss mån även Maria Wetterstrand, har trots allt varit tämligen pragmatiska i sitt politiska värv. Något jag inte tror att Fridolin är särskilt intresserad av att vara.

Gustav är dessutom långt mycket mer populistisk i sin framtoning än vad den nuvarande ledarduon är. Vem Gustav får bredvid sig (Åsa Romson, Bodil Ceballos, Gunvor G Ericson eller Mikaela Valtersson?) kommer därför vara avgörande för Miljöpartiets framtid.

Det sägs ofta att det är medelklassväljare i storstäderna som är Miljöpartiets nya målgrupp. Personer som är tämligen borgerliga men som ändå har dåligt samvete för det liv de lever och därför röstar grönt (det sistnämnda är min tolkning). Dessa kommer emellertid inte med samma självklarhet känna sig bekväma med att rösta på Fridolin (i förhållande till Wetterstrand).

Väljer Miljöpartiet Fridolin kommer de därför få det kämpigt med framtoningen. Om de inte lyckas stabilisera upp duon på något sätt vill säga.

En fråga bara. Om man, som Miljöpartiet, inte anser att kön spelar någon roll. Varför är det då så viktigt att språkrören är en man och en kvinna?

AW, JF, KP, DN, SvD1, SvD2, Exp1, AB1, Exp2.

Läs även andra bloggares åsikter om , , .

6 kommentarer:

Anonym sa...

"Om man, som Miljöpartiet, inte anser att kön spelar någon roll. Varför är det då så viktigt att språkrören är en man och en kvinna?"

För att resten av världen inte är lika queer och härlig som Miljöpartiet?

Unknown sa...

Ni anpassar er alltså till omvärlden för att ni tror att ni måste göra det för att accepteras =)

Lin-lin sa...

"En fråga bara. Om man, som Miljöpartiet, inte anser att kön spelar någon roll. Varför är det då så viktigt att språkrören är en man och en kvinna?"

Därför att det uppenbarligen (och tyvärr) fortfarande behövs kvoteras in kvinnliga partiledare i Sverige...

Och jag röstar på miljöpartiet och jag är ett lågutbildat vårdbiträde i mina bästa år. Att inse att en förändring behövs för vår framtid är inte något som kräver högskolepoäng eller ägt boende.

Love,

Unknown sa...

Lin-Lin: Då får man anta att du tillhör den mer idealistiska falangen av partiet =)

Lin-lin sa...

Jag får väl erkänna att jag hänfaller åt idealism då och då i mina svaga stunder... Det bär mig emot. Finns väl knappast något värre än en idealist i dagens samhälle? :P

Anonym sa...

Martin m fl;

"Väljer Miljöpartiet Fridolin kommer de därför få det kämpigt med framtoningen..."

För oss som vill ha en utbyggnad av kärnkraften, och en nedmonteringen av ekofascismen, vore ju en sådan utveckling för MP ett drömscenario.

"... En fråga bara. Om man, som Miljöpartiet, inte anser att kön spelar någon roll. Varför är det då så viktigt att språkrören är en man och en kvinna?"

En oerhört begåvad fråga som MP självfallet ej kan svara på. I själva verket lär partiet inte ens göra ett försök.

Mvh