torsdag 24 mars 2011

Akademi vs. intellekt

Som jag nämnde i går så fortsätter newsmilldebatten om konservatism. Det är oerhört glädjande att se att det är så många som vill delta och merparten av inläggen har varit tänkvärda och initierade.

I förrgår skrev Daniel Bergström en artikel som jag håller med om det mesta i. Han nämner emellertid min artikel och mitt varnande finger gentemot en överakademisering av konservatismen och kontrar med att det måste till en livaktig intellektuell diskussion för att tankegodset ska överleva.

Och jag håller med honom. Jag tror dock att det är viktigt att hålla isär akademisk debatt från en intellektuell dito. För det är inte nödvändigtvis samma sak.

Att sitta inom universitetens väggar och diskutera premisser, utgångspunkter och analyser berör knappast gemene man.

Att diskutera och debattera frågor på ett intelligent, men mer offentligt sätt, torde vara mer konstruktivt om man faktiskt vill övertyga någon om att det man säger är relevant för vår tid.

Så Daniel har stora poänger när han säger att det krävs en spännstig debatt. Jag tror dock att det är farligt om det debatten enbart förs inom akademins väggar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Martin,

"... Och jag håller med honom. Jag tror dock att det är viktigt att hålla isär akademisk debatt från en intellektuell dito. För det är inte nödvändigtvis samma sak..."

Nuförtiden skiljer jag på akademisk intellektualism resp allmän intellektualism. Det är inom den senare jag inbillar mig att vi hittar den frodigaste myllan, och ju mer borgerliga och inte minst konservativa debattörer närmar sig en allmänintellektuell ansats i sitt tänkande om konservatismen av idag, i Sverige, desto mer tror jag att denna debatt kan bära frukt.

Långsiktig bära frukter som hänger i grenarna från kraftiga växter. Växter som växer i frodig, konservativ, mylla. :)

Mvh

Unknown sa...

Jag kan, så klart, inte göra annat än att hålla med dig Thomas!